Sprzątanie świata

Temat dnia: „Sprzątanie świata”

Opowiadanie „Na leśnej polanie”

Mówimy dziecku, że dzisiaj na zajęciach będziemy czytać opowiadanie, którego dzieci będą bohaterami. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie i wykonywanie czynności, o których opowiadamy (czynności podane w nawiasie). Podpowiadamy na bieżąco dziecku, co ma robić.

„Na leśnej polanie”

Dawno, dawno temu, a może wcale nie tak dawno. Wśród lasów, łąk i pól było niewielkie miasteczko. W miasteczku tym mieszkały dzieci, które bardzo lubiły leśne wycieczki. Pewnego dnia dzieci zapakowały do plecaków soki, zbożowe batoniki, jogurty, owoce oraz przygotowane przez rodziców kanapki (pakowanie do plecaka). Zabrały także ulubione zabawki. Ucałowały rodziców: „Cmok, cmok!” (dziecko daje buziaki), pomachały na pożegnanie (dziecko macha ręką) i wybrały się na piknik. Szły dróżką przez las (dziecko maszeruje), aż dotarły na piękną leśną polanę. Na polanie pięknie pachniały kwitnące dookoła kwiaty (dziecko wdycha powietrze nosem), z daleka słychać było piękny śpiew ptaków (dziecko nasłuchuje). Dzieci rozłożyły kocyk. A ponieważ były bardzo głodne i spragnione wyciągnęły z plecaków ulubione zbożowe batoniki, jogurty i soki (dziecko rozpakowuje plecak). Kiedy się najadły i napiły, papierki i puste butelki i kubeczki od jogurtów zostawiły na trawie (dziecko rzuca śmieci) wykładamy czyste odpady w postaci: plastikowych butelek, papierków po batonikach, ciastkach, kubeczki po jogurtach, kartoniki po napojach). Dzieci rozpoczęły wesołą zabawę. Skakały na skakance (dziecko skacze). Bawiły się w berka i w chowanego (dziecko zakrywa twarz rękami). Kiedy słońce zaczęło się chować za horyzont postanowiły wrócić do domu. Zabrały kocyk, plecaki i wróciły do domu (dziecko maszeruje, a następnie siada). W lesie zrobiło się cicho, ale jakoś dziwnie. Zwierzęta nie chciały przyjść na leśną polanę. Ptaki nie śpiewały. Kwiaty smutno zwiesiły swoje główki.

Rozmowa na temat opowiadania:
Dlaczego w lesie było ciemno i dziwnie?


Prosimy dziecko, aby oceniło postępowanie bohaterów opowiadania. Następnie pokazujemy dziecku dwa obrazki: las czysty i las zaśmiecony.
Obrazki

 Pytamy:
Do którego lasu chętniej wybrało by się na spacer i dlaczego?
W którym lesie zwierzętom żyje się lepiej?
Czy śmieci zagrażają zwierzętom?
W jaki sposób?
Skąd się biorą w lesie śmieci?
Co powinno się zrobić ze śmieciami, gdy idziemy do lasu na spacer?
Czy jest nam przyjemnie teraz siedzieć wśród tych śmieci?
Gdzie powinny trafiać śmieci?

 Tworzenie rymów

Odniesienie się do wiedzy dziecka o lesie. Rozkładamy obrazki przedstawiające charakterystyczne elementy lasu. Rozpoczynamy zdanie a dziecko je kończy:

W norce są myszki – w lesie są … (szyszki)
W oknie są szyby – w lesie są … (grzyby)
W domu są schody – w lesie są … (jagody)
Tu jest skórka – w lesie skacze … (wiewiórka)
Po rzece pływają łabędzie – w lesie są… (żołędzie)
Tu są badyle – w lesie są … (motyle)
Na tarasie stoi ława – w lesie rośnie … (trawa)
Na łące pasie się krowa – w lesie jest … (sowa)
W kuchni stoi lodówka – w lesie jest … (mrówka)
Na stole stoją misy – w lesie biegają … (lisy)
Obok przedszkola jest lodowisko – w lesie… (mrowisko)

Karty obrazkowe

 






 

 

 

Więcej w tej kategorii: « Czysto wokół nas Ekoprzyjaciele »
  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl