Temat dnia: „Jak powstaje papier?”
„Las” – swobodna rozmowa z dziećmi o tym, co daje nam las.
Zabawa logorytmiczna z rymowanką pt. „Las” – dziecko powtarza recytowane wersy, przedstawiając ruchem treść rymowanki:
„Długi czas rośnie las
szanuj drzewa, prosi nas.
Proszą ptaki i zwierzęta,
o ich domu byś pamiętał.
Dzięki niemu oddychamy,
kartki w sterty pozbieramy.
Stary papier przerobimy
i drzew sporo oszczędzimy.”
- z przysiadu dziecko podnosi się ku górze rozkładając ręce, potem wskazuje dłońmi na nas; - naśladuje skrzydełka ptaków drepcząc w miejscu;
- robi głęboki wdech, układa dłonie przed sobą na przemian do góry; - dłonie wykonują „młynek”, zatacza ramionami koło nad głową.
- dalej mówimy:
„Bo rysunki i gazety, stare książki i zeszyty,
pozbierane, spakowane, wrócą kiedyś do fabryki.
A tam znowu przerobione w mnóstwo papierowej masy,
trafia na sklepowe półki chroniąc drogocenne lasy.”
Wysłuchanie wiersza W. Ścisłowskiego pt. „Raz na sośnie siadła pliszka”
„Raz na sośnie siadła pliszka
- no i co wynika z tego?
Drgnęła gałąź-spadła szyszka.
No i co w tym ciekawego?
Szyszka była już dojrzała
no i co wynika z tego?
Więc nasiona wyleciały.
No i co w tym ciekawego?
Z nasion drzewka tam wyrosły
No i co wynika z tego?
Cóż, po latach ścięto sosny.
No i co w tym ciekawego?
Z drewna papier wnet zrobiono
No i co wynika z tego?
Dziś jest książki twojej stroną
Dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!”
Krótka rozmowa na temat wiersza
O czym opowiadał wiersz?
W co zamieniło się drewno w wierszu?
„Papierzaki” - twórcza zabawa z gazetami:
Tworzenie fantazyjnych strojów według własnych pomysłów. (Ważne! : Rodzic ogranicza się do roli pomocnika w realizacji pomysłów dziecka.)
- zaproszenie PAPIERZAKÓW do wspólnej parady przy muzyce i prezentacji strojów