Archiwum rok szkolny 2018-2019

Kalendarz pogody

Temat : Kalendarz pogody
1.Zaśpiewajcie piosenkę
Zobacz

2.Posłuchaj opowiadania Justyny Martynowskiej „Dom pod słońcem”

Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli
zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe.
Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało:
– Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc.
I tak się stało .Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się, mówiąc:
– Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda. Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny (one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie.
Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce:
– Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym .I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło
dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom..

3.Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści utworu:
- Kto był bohaterem opowiadania?
- Jak się czuli ludzie w swoim miejscu?
-Co sprawiało, że czuli się dobrze?
- Dlaczego słoneczko się pogniewało?
- Co zrobiło słońce?
- Jak odczuli to ludzie, jak odczuły to rośliny i zwierzęta?
- Jakie wspomnienia przywoływali ludzie?
- Czy ciepło może dawać tylko słońce?
- Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem?
-.Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty?

4.Jaka jest rola słońca – porozmawiaj z dzieckiem o roli słońca, jego pozytywnej i negatywnej siły.
- przykłady pozytywnej roli słońca: daje światło, ciepło, ogrzewa, suszy mokre ubrania, dzięki niemu rośniemy,
-przykłady negatywnych działań: jeśli zbyt mocno świeci – występuje upał i susza, brak wody.

5.Termometr uczuć- obejrzyjcie termometr załącznik , zwróćcie uwagę że na termometrze znajdują się cyfry powyżej zera(ciepło, kolor czerwony) i poniżej zera(zimno, kolor niebieski),.Zaznacz na termometrze swoje samopoczucie w tym tygodniu. załącznik

 

4.Ciepło, zimno – zabawa ruchowa.-spróbujcie znaleźć/ukryć ulubioną zabawkę

5.Pogodowe zagadki – rozwiąż pogodowe szyfry: w poszczególnych polach ukryły się litery, z których należy ułożyć wyrazy załącznik 
1 śnieg, 4 śnieg, 2 burza, 4 burza, 3 gwiazda, 3księżyc – pogoda
2 chmura, 5 śnieg, 1 słońce, 4 gwiazda, 1 gwiazda, 5księżyc – garnek
2 księżyc, 3 słońce, 4 chmura, 1 burza, 2 śnieg, 5gwiazda, 3 burza – parasol
5 słońce, 1 chmura, 4 księżyc, 2 gwiazda – buty
3 śnieg, 5 burza, 2 słońce – lew
3 chmura, 4 słońce, 1 księżyc, 5 chmura – smok

Powodzenia, Renata Chądzyńska

6.Obejrzyjcie dowolny kalendarz - zwróćcie uwagę, że każdy kalendarz podzielony jest na miesiące, tygodnie, dni. Niektóre dni są oznaczone czerwonym kolorem co oznacza, że są to dni świąteczne.
Wymień kolejno nazwy: miesięcy i dni tygodnia

7.Stwórz własny kalendarz pogody- podzielcie kartkę na 7 poziomych kolumn (dni tygodnia) i 3 pionowe kolumny (zjawiska atmosferyczne, opady, zachmurzenie, temperatura- codziennie obserwujcie pogodę i zaznaczajcie swoje obserwacje.

8. Pobawcie się w prezenterów pogody.
Opowiedzcie rodzicom jaka jest obecnie pogoda za oknem, używając jak najwięcej określeń. Możecie także wyobrazić sobie, że dzwoni do was właśnie przyjaciel mieszkający na drugim końcu świata a wy opowiadacie mu jaka jest u was obecnie pogoda za oknem.

 

Powodzenia! Inga Matuszewska

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl