Czyste powietrze – czy wiemy , czym oddychamy?

Temat dnia: CZYSTE POWIETRZE – CZY WIEMY, CZYM ODDYCHAMY? 

1.Zabawa ruchowa „ Słońce i deszcz”
Na wypowiedziane przez rodzica hasło: świeci słońce – unieście wysoko do góry ręce i kręćcie nadgarstkami, na hasło: pada deszcz- zróbcie przysiad i chowajcie głowę . Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając kolejność haseł.

2. układanie rytmów:
Przygotujcie karteczki w kształci koła i kropli. Ułóżcie na dywanie rytmy z tych karteczek. Ułożony rytm odwzorujcie w formie dźwiękowej, samodzielnie wybierając zasady kodowania, np. koło – dźwięk „ma”, kropla – dźwięk „mu” lub: koło – klaśnięcie, kropla – tupnięcie. ( zamiast karteczek można użyć klocki w dwóch kolorach)

3.Rozmowa z dzieckiem na temat powietrza. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
Co to jest powietrze?, Gdzie się znajduje? Jaki ma kształt i kolor? Po czym poznajemy, że jest?, Czy bez powietrza można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon, puścić latawiec? Czy powietrze może być brudne? Co wpływa na czystość powietrza?

Obejrzyjcie obrazki. ZAŁĄCZNIK 1. Zadaniem dziecka jest określenie, czy dany przedmiot wpływa na jakość powietrza, a jeśli tak, to czy jest to wpływ pozytywny (dzieci unoszą kciuk do góry), czy negatywny (dzieci kierują kciuk w dół).

4.6- latki: ”Historia o sadzeniu drzew – Wykonajcie zadania w „Kartach pracy” ze strony 58, rozwijając w ten sposób także kompetencje językowe.
Opowiedzcie dzieci własnymi słowami o tym, co robią dzieci na każdym obrazku, nadajcie tytuł historyjce i oceńcie postawę jej bohaterów. Spróbujcie także odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób dzieci postanowiły walczyć o czyste powietrze?

Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi o tym, jak w inny sposób można dbać o czystość powietrza? (Przykładowe odpowiedzi: jeździmy sprawnymi samochodami, rezygnujemy z samochodów na rzecz rowerów, korzystamy z ekologicznych źródeł energii, takich jak: woda przetwarzana na energię w elektrowniach wodnych, wiatr wykorzystywany przez elektrownie wiatrowe, biogazy wytwarzane z roślin i odchodów zwierzęcych, gejzery, z których wytryskuje gorąca woda i para oraz energia słoneczna, którą pobieramy za pomocą płaskich paneli słonecznych.

5- latki: Zadanie w„Kartach pracy” na stronie 41

5. Co to są znaki zakazu?
Poznajcie przykłady znaków zakazu (np. zakaz wjazdu, zakaz wjazdu na rowerze, zakaz wstępu z lodami, zakaz rozmawiania przez telefon komórkowy, zakaz fotografowania, zakaz schodzenia z wyznaczonych szlaków, zakaz wychylania się przez barierki, zakaz palenia tytoniu, zakaz gry w piłkę, zakaz wstępu ze zwierzętami, zakaz używania sygnałów dźwiękowych, zakaz parkowania, zakaz kąpieli, zakaz skakania do wody, zakaz skrętu, zakaz wyprzedzania).
Obejrzyjcie w miarę możliwości takie znaki w internecie lub na obrazkach. Czy widzieliście gdzieś takie znaki wcześniej? Może na spacerze? Jaką one pełnią funkcję? Jaką mają one cechę wspólną? Czy wszystkie są okrągłe? Jaki mają kolor itd. Często są też przekreślone czerwoną linią?
ZAŁĄCZNIK 2

6.Narysujcie w „Kartach pracy” na stronie 59 (6- latki) symbole, które zakazują niszczenia środowiska.

POWODZENIA Renata Chądzyńska

7.Propozycja eksperymentu kwiatowego dla Was dzieciaki. Zabawcie się z rodzicami w badaczy!
Jeśli macie w domu kwiatki ozdobne w doniczkach, przygotujcie wraz z rodzicami dwa takie kwiaty. Jedną doniczkę z kwiatem podlewajcie zwykłą wodą a drugą sokiem z cytryny. Naklejcie na doniczkę podlewaną sokiem z cytryny rysunek z plasterkiem cytryny. Zaobserwujcie efekty przez kilka dni. Czym różnią się obydwa kwiatki? A może kolorem liści? Zobaczcie sami!

8. zabawa w „Co porwał wiatr?, doskonaląca pamięć wzrokową i umiejętność klasyfikowania.
Zgromadźcie na dywanie przedmioty różnego ciężaru (np. kartka papieru, łyżka, słomka do napojów, gruba książka, kredka itd.). Wiemy, że ciężkie przedmioty porywa tylko duży wiatr, a lekkie zdmuchnie już mały powiew. Przyjrzyjcie się dokładnie wszystkim przedmiotom na dywanie. Rodzicu, wciel się w rolę WIATRU, dziecko niech będzie miało zasłonięte oczy. „WIATR” zabiera jeden przedmiot i pyta dziecko: Co porwał wiatr? Dziecko otwiera oczy i próbuje odgadnąć jaki przedmiot zdmuchnął wiatr, czego brakuje na dywanie, a następnie decyduje czy był to silny czy lekki wiatr? Czy zdmuchnął ciężki a może lekki przedmiot?

9. „NADMUCHANE DZIWAKI” – praca plastyczno- konstrukcyjna:
Wykorzystajcie do pracy: nadmuchane jednorazowe rękawiczki, flamastry i co najważniejsze: własną wyobraźnię twórczą!
Stwórzcie dmuchane stworki z rękawiczek, dorysowując im oczy, buzię… Może to być nawet stworek o pięciu głowach, albo posiadający pięć oczu! Możecie także przykleić go na górę plastikowego kubeczka. Możecie także ozdobić stworka cekinami, włóczką, koralikami lub w inny ciekawy sposób. Decyzja należy do Was.

POWODZENIA Justyna Stępień.

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl