piątek, maj 03, 2024

ul.Sierakowskiego19, 97-500 Radomsko tel.:44 685 44 41

Idziemy na baśniowy bal

Temat dnia: IDZIEMY NA BAŚNIOWY BAL.

1. Baśniowy bal – rozwiązywanie zagadek
o postaciach bajkowych, wskazywanie tytułów bajek, z jakich pochodzą,

 Zwierzę słynne po wsze czasy
Z tego, że nosi obcasy. (Kot w butach)

Żona elfa, wcześniej kreta,
Kieszonkowa to kobieta,
Nie większa od naparsteczka.
A jej imię… (Calineczka)

Domek w głodnych buziach znika,
Bo to chatka jest z piernika
Jej mieszkanka tym się chlubi,
Że ogromnie dzieci lubi. (Baba-Jaga)

Nie ma schodów, ni drabiny,
Tylko warkocz zamiast liny
I pod wieżą wąska ścieżka.
Kto na szczycie wieży mieszka? (Roszpunka)

Mama kaczka aż się zlękła
Bo skorupka nagle pękła
I pokraka wyszła z jajka.
Czy już wiesz, jaka to bajka? (Brzydkie kaczątko)

Przez las ciemny wiedzie ścieżka,
babcia na jej końcu mieszka.
W lesie czeka zwierzę złe.
Kim ja jestem? Ktoś już wie? (Czerwony Kapturek)

Ta bezsenność jest paskudna,
miękkość poduch, pierzyn – złudna,
bo mnie wciąż coś w plecy gniecie.
Kim ja jestem? Czy już wiecie? (Księżniczka na ziarnku grochu)

2.Wykonajcie zadanie w kartach pracy
KP4 s. 18-6latki
KP4s.14-15 -5latki

3. Posłuchajcie opowiadania
Załącznik i odpowiedzcie na pytania:
O kim było opowiadanie? Gdzie przebywał Paweł? Jakie książki wypożyczył? (książkę o piracie, atlas grzybów) Co zobaczył w bibliotece? Jak wyglądał plakat? Jaki napis był na nim umieszczony? Kto wyjaśnił jego znaczenie? Co znaczy przysłowie „Dom bez książek to dom bez okien”? Jak mama wyjaśniła treść przysłowia? (każda książka otwiera przed nami niewidzialne, tajemnicze okno, czytając możemy przez nie spojrzeć, i zobaczyć to, o czym mowa w książce, przeżyć przygody, jakby się tam było naprawdę) Jak czuł się Paweł, kiedy mama skończyła czytać? (wydawało mu się, że jest w opisanym w książce miejscu, widział busz, nawet poczuł gorące, parne powietrze) Czy wy macie takie dziwne okna, które zamiast szyb i firanek mają kartki i kolorowe okładki?.

4. Mamy różne rodzaje książek
– bajki – skierowane do najmłodszych odbiorców, dzieci, mają dużo ilustracji;
– komiksy – książki z dużą ilością obrazków i małą ilością tekstów, które zazwyczaj są umieszczone w dymkach;
– powieści – grube książki z dużą ilością tekstu, często bez ilustracji;
– książki popularnonaukowe – książki, z których czerpiemy wiedzę;
– informatory, encyklopedie, atlasy
KP4 s. 19-6latki

5. Obejrzyjcie teraz prezentację, w której pokazane jest jak powstaje książka:
Zobacz

Nad powstawaniem książki pracują ludzie tacy jak:
• Przede wszystkim PISARZ czyli ktoś, kto pisze książkę, wymyśla tekst; kiedyś teksty pisano ręcznie, później na maszynie, a obecnie na komputerze;
• REDAKTOR – ktoś, kto współpracuje z autorem, poprawia tekst, przygotowuje go do druku;
• ILUSTRATOR, RYSOWNIK, GRAFIK to osoby, które wyko¬nują ilustracje do książki;
• DRUKARZ, czyli osoba, która drukuje tekst wraz z obrazkami;
• INTROLIGATOR to pan lub pani, którzy zszywają lub sklejają kartki, wykonują okładkę twardą lub miękką;
Jak nazwiemy kogoś, kto czyta książki? Oczywiście, że jest to CZYTELNIK!. Bez czytelników nie byłoby sensu tworzyć książek.
Przyjrzyjcie się ilustracji pewnej książki: ZOBACZ Załącznik  a następnie opowiedzcie rodzicom o niej zwracając uwagę na najdrobniejsze szczegóły.
Następnie zakryjcie tą ilustrację i odpowiedzcie na pytania: Jakiego koloru sukienkę miała dziewczynka?, Ile gąsek było na ilustracji?, Jakie miejsce jest pokazane na obrazku?, Ile widzieliście drzew?
„Mój kalendarz przeżyć z książką”. ZOBACZ Załącznik kalendarz do wydruku. Uzupełniajcie każdego dnia swój kalendarzyk przeżyć z czytaną wam przez rodziców książką lub opowiadaniem. Namalujcie do niej ilustrację a następnie otoczcie czerwoną kredką tą „buźkę”, która pasowała do waszych przeżyć kiedy słuchaliście książki. Na koniec sklejcie ze sobą brzeg kartek, tak aby powstał kalendarz w formie książki.

Powodzenia! Panie: Renata Justyna.

 

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl