środa, kwiecień 24, 2024

ul.Sierakowskiego19, 97-500 Radomsko tel.:44 685 44 41

Gdzie budować gniazdo?

Tematyka tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?

Drodzy Rodzice, Kochane Biedronki.
W tym tygodniu przyjrzymy się bliżej ptakom powracającym wiosną z ciepłych krajów do Polski. Zapoznamy się z ich wyglądem, budową ciała, zwyczajami.
Pamiętajcie, że w razie jakichkolwiek problemów, pytań jestem do Waszej dyspozycji. Możecie do mnie dzwonić, kontaktować się ze mną na grupie fb lub napisać maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w temacie wpisując nazwę grupy tj. Biedronki.

Zaczynamy.
1. Przyjrzyjcie się obrazkom przedstawiającym wybrane ptaki, które wracają do Polski wiosną. Postarajcie się nazwać, wskażcie różnice i podobieństwa. Odczytajcie wspólnie z rodzicami nazwy ptaków znajdujące się na w czerwonej ramce i połączcie je z właściwym obrazkiem (5 latki)
Plik

Plik

Plik

Plik

2. Gdzie budować gniazdo?
Posłuchajcie opowiadania
Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci -
powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.
-0, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu...
Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory-
świergotała jaskółka.
- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską.
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
- Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie... Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie - pod rynną, trzecie.. hm.
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Po przeczytaniu opowiadania porozmawiajcie z dziećmi o jego treści. Zapytajcie:
- Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
- Jakie gniazdo zachwalała dzięcioł, a jakie skowronek?
- jakie gniazdo zachwalała jaskółka a jakie remiz?
- Co powiedział wróbel na temat gniazd?
- Z czego ptaki robią gniazda?
Pomocna wam będzie ilustracja.
Plik gniazda ptaków

Osoby, które odebrały książki ilustrację znajdą w Kartach pracy cz. 3, str. 62. Dokończcie też rysować bociana według wzoru.
3. Bocian na łące
Pokolorujcie obrazek według wzoru. Nazwijcie z dziećmi wszystkie figury geometryczne. (dla 5 latków i chętnych 4latków)

bocian na łące
4-latki i 3-latki kolorują bociana.

kolorowanka bocian

4 latki bociana do pokolorowania znajdą w swoich kartach pracy cz.2, str. 26.

4.Odkrywanie litery „J” i „j” (zadanie dla 5 latków)
Przyjrzyjcie się literą „J” (wielkiej J) i „j” (małej j).

Drukowane

Poszukajcie w dostępnych w domach materiałach (książki, gazety, ulotki) wyrazów z tymi literami. Określcie gdzie znajduje się ta litera (na początku, w środku, na końcu). Spróbujcie wspólnie przeczytać te wyrazy. Podzielcie te wyrazy na sylaby (4-latki i 5-latki) oraz głoski (chętne 5-latki)

Przeczytajcie wyrazy znajdujące się na karcie pracy pod nazwą „kolorowanka”. Nazwijcie przedstawione tam obrazki. Przyjrzyjcie się podpisom obrazków. Zakreślcie literę „J”, „j” na niebiesko („j” to spółgłoska i takim kolorem je oznaczamy). Zapytajcie dzieci: dlaczego?
Kolorowanka

Wyszukajcie i pokolorujcie na dowolny kolor litery „J” i „j”.

Ukryte literki
Osoby które odebrały książki wykonują zadania z książki Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.

Dla relaksu posłuchajcie śpiewu ptaków

Śpiew ptaków

i przypomnijcie sobie piosenkę o bocianie
Wracają piękne ptaki do swoich gniazd !!! BOCIAN BIAŁY. Każde dziecko w Polsce wie - jak ten ptak nazywa się .

Zobacz

 

Więcej w tej kategorii: « Mieszkańcy łąki Zadania o ptakach »
  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl