Temat przewodni : Wielkanoc
Drodzy Rodzice, przypominamy, że są to propozycje do wykorzystania w miarę możliwości, czasu i potrzeb. To WY decydujecie czy i jak je zrealizujecie.
Pomoce dydaktyczne użyte do zrealizowania temu pochodzą z materiałów przeznaczonych do nauczania wydawnictw: WSiP oraz Bliżej Przedszkola.
Czwartek.09.04.2020r.
Temat: Czym różni się pisanka od kraszanki?
1. „Szukamy pisanek”– ćwiczymy spostrzegawczość, trenujemy liczenie i rozpoznawanie kolorów. (w zakresie dostępnym dla dziecka) Przyjrzyj się ilustracji ZAŁ1 Co się tam dzieje? Kolorowe pisanki pouciekały zapracowanej gąsce i zajączkom. Pomóż im odszukać wszystkie pisanki? Ile udało Ci się znaleźć? (28 kolorowych i jedno nie pomalowane). Ile jest jajek żółtych? Ile niebieskich? …fioletowych, czerwonych, zielonych, pomarańczowych.
2. „Wielkanocne malowanki” – popatrz na historyjkę ZAŁ2. Spróbuj ułożyć ją w odpowiedniej kolejności i opowiedzieć treść. Co kroi dziewczynka z rodzicami? Po co tata obiera cebulę? Dlaczego łzawią mu oczy? W czym będą gotowane jajka? Jaki kolor miały jajka przed ugotowaniem/ po ugotowaniu? Jakie inne warzywa są na stole? Po co są im potrzepane obierki buraków i szpinak? Jaki kolor będą mieć jajka ugotowane w buraku / w szpinaku? Wszystkie jajka farbowane w ten sposób czyli poprze zanurzanie w barwniku to kraszanki.
3. Wielkanocne jajka – można przyozdabiać na wiele sposobów, dlatego w zależności jaką techniką zostały zrobione wyróżniamy: ZAŁ 3
Kraszanki – poprze zafarbowanie skorupki jajka w barwniku
Drapanki – są odmiana kraszanek, w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia.
Pisanki – powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku. W miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę.
Ażurki – powstają z wydmuszek. Robi się je poprzez wiercenie otworów przy pomocy małego wiertła.
Oklejanki – powstają poprzez oklejanie różnymi materiałami: sitowiem, płatkami kwiatków, włóczką, skrawkami tkanin, wełną wycinankami z kolorowego papieru.
4. Karty pracy ZAŁ 4 (z książki trzylatka) , ZAŁ5 ,ZAŁ6. Połącz pasujące do siebie skorupki. Pokoloruje je aby stanowiły całość. Zrób tyle kropek ile jest całych / dopasowanych jajek lub narysuj tyle kurczaków ile wykluło się z jaj.
5. „Wielkie ozdabianie”. Tutaj wybór techniki i materiałów pozostawiamy Państwu. Dzieci mogą ozdabiać płaskie duże jajka (W wyprawce czterolatków jest duże jajko do wypchnięcia), mogą ozdabiać jajka styropianowe lub wydmuszki. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji.
Styropianowe jajko z ryżu. Można również użyć jajka ugotowanego na twardo. Kto nie ma kleju może okleić jajko plasteliną, a potem obsypać ryżem, docisnąć i pomalować.
Zobacz