Archiwum rok szkolny 2018-2019

Co mają wspólnego deszcz i cytruna ?

Temat: CO MAJĄ WSPÓLNEGO DESZCZ I CYTRYNA?

1.Obejrzyj film

Zobacz

 2.Połuchaj wiersza

Deszcz
Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!
Z nieba znów jak z cebra leje!
Deszcz przemoczył w parku ławki,
Kosz na śmieci i huśtawki,
Zrosił nowy szyld w hotelu,
A pieczarce zmył kapelusz…
Chyba zaraz humor stracę!
Gdy poszedłem z psem na spacer,
Dopadł mnie paskudny katar,
A Burkowi zmokła łata!
A w dodatku nikt dokoła
Nie rozumie mej niedoli:
Ani morze parasoli,
Ani drzewa,
Ani krzaki…
Z gniazdek wyfrunęły ptaki –
W deszczu piórka sobie myją
I deszczówkę z kałuż piją.
Klon z radości się zieleni,
a dżdżownica wyszła z ziemi…
Cbyba wszystkich ten deszcz cieszy!
Oczywiście oprócz pieszych….

3.Po co jest deszcz? – rozmowa inspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. „Deszcz”. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?, Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?, Czy wszyscy nie lubią deszczu?, Kto się cieszy z deszczu

4.Skojarzenia – zabawa dydaktyczna. Waszym zadaniem jest dopowiedzieć nazwę z którą kojarzy wam się określenie, np. mokry jak deszcz,

kwaśny jak………... (cytryna), wysoki jak ………...(wieża), gruby jak ………...(słoń), ostry jak ………(.nóż), długi jak…………(wąż), lekki jak …….(piórko).

5.„J” jak jajko – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z małą i wielką literą „j” „J” Dziecko wymienia znane mu wyrazy rozpoczynające się na literę ”j”,

6.Ukryte zadania – zabawa dydaktyczna w „Kartach pracy”. Dziecko dzieli słowa na sylaby koloruje miejsce głoski ”j”, w schematach wyrazów koloruje drogę oznaczoną rysunki literami „j”, kończy rysunki oznaczające opakowania które można przetworzyć , pisze literę „j” w przestrzeni nieograniczonej a następnie po śladzie i ołówkiem w liniaturze.

7.Posłuchaj piosenki pt. Czysty świat

Zobacz

 8.Praca plastyczna: Drzewo –przyjaciel ludzi i zwierząt

9.Zatańcz z nami

Zobacz

 

DLA CHĘTNYCH
Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny. Pokazujemy dziecku cytrynę Dziecko określa-jej cechy cytryny i próbuje określić, która z nich pasuje do deszczu. Kroimy cytrynę i wyciskamy z niej sok do kubeczka. Dziecko obserwuje pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dziecko próbuje odrobinę soku z cytryny, rodzic informuje, ze deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby.. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, również ryby, które potrzebują czystej wody

Powodzenia Inga Matuszewska

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl