Archiwum rok szkolny 2018-2019

Zadania o ptakach

Tematyka tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Zadania o ptakach

Spokojnie dzisiaj zwalniamy tempo. Skupiamy się na treściach z zakresu edukacji matematycznej. Będziemy liczyć (4 latki), spróbujemy też dodawać i odejmować (5latki).
Zaczynamy.

1. Na początek mała powtórka. Przypomnijmy sobie zagadnienia z minionego tygodnia. Proponuję wykorzystać do tego opowieść ruchową zawierająca kolejne przygody naszych bohaterów – Olka i Ady. Zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi.
Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (maszerują w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biegają z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko ponosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumkają), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladują wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kichają: aaa... psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny" – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszerują, uśmiechając się do siebie).

2. Przyjrzyjcie się historyjce obrazkowej o wildze. Postarajcie się opowiedzieć co się wydarzyło.
Historyjka obrazkowa

Historyjkę obrazkową znajdziecie też w książkach: karty pracy cz.3, str. 63. (5 latki)
Historyjka obrazkowa dla 4 latków opowiada o bocianach. Znajdziecie ją w kartach pracy 4-latka cz. 2, str. 25.
Rysujcie po śladzie drogę kukułki do gniazda wilgi. Tak, tak do gniazda wilgi. Jak myślicie po co ona tam frunie. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie po obejrzeniu jednego z odcinków „Sekretnego życia ptaków”

Zobacz

3. Ptasie zagadki matematyczne (zadanie dla 5 latków)
Dzieci dostają 10, najlepiej takich samych, liczmanów. Mogą to być klocki, kredki, kamyki, cukierki, guziki, itp. Starają się rozwiązać zagadki przeliczając elementy i dodając je do siebie lub odejmując. Zachęcam też do przeliczania na palcach.
• Na drzewie siedziało 7 wróbli (dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 (dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?
• Na drzewie było 8 gołębi. Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. Ile gołębi zostało na drzewie?
• Wysoko na niebie fruwały 3 słowiki. Razem z nimi wesoło śpiewały 4 skowronki. Ile ptaków śpiewało na cześć wiosny?
• Na łące polowały na żaby 4 bociany. Potem dołączyło do nich jeszcze 5 bocianów? Ile jest ich razem na łące?
Chętne dzieci mogą spróbować ułożyć równanie do powyższych zagadek. Potrzebne do tego będą wydrukowane cyfry od 0 do 10 oraz znaki „+”, „-” oraz „=”
Zadanie dla dzieci 4 letnich
Zadanie
A teraz mały sprawdzian. Kto da radę? Powodzenia.
https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-w-zakresie-10-test_51_191
4. Budowa ptaka
Przyjrzyjcie się obrazkowi wilgi. Pokolorujcie ją według wzoru. Spróbujcie wraz z rodzicami przeczytać nazwy części jej ciała. Zastanówcie się, których części ciała ptaka nie ma człowiek i na odwrót. Wykonajcie też zadanie z jajkami.
Karty Pracy cz. 3 str. 64
Budowa ptaka

 

POWODZENIA

Wychowawca: Marcelina Machura

 

 

  • Radomsko ul.Sierakowskiego 19
  • 44 685 44 41
  • 44 685 44 40
  • dyrektorpp3@radomsko.pl