1. W IZOLACJI:
Co szumi?- logopeda (mama) wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze - szszsz...
Szumi wiatr - szszsz...
Szumi woda - szszsz...
Szumi las - szszsz...
Szumią drzewa - szszsz...
Szumią liście - szszsz...
Szumię ja - szszsz...
Szumisz ty - szszsz...
Szumi mama - szszsz...
Szumi tata - szszsz
Szumi miś - szszsz...
Zabawa Mówimy razem - dziecko wybrzmiewa głoskę sz, a logopeda (mama) wypowiada pozostałą część wyrazu.
Na początku wyrazu:
sz - minka, sz - mata, sz - pak,
sz - pilka, sz - pital, sz - patułka,
sz - katułka, sz - pulka, sz - koła,
sz - kielet, sz - kiełko, sz - klanka,
sz - tuka, sz - kło, sz - kodnik,
sz - lak, sz - loch, sz - ron,
sz - mer, sz - nur, sz - nurek,
sz - nurówka, sz - para, sz - paragi,
sz - protki, sz - klarnia, sz - klany
Na końcu wyrazu:
tu - sz, ko - sz, kalo - sz,
my - sz, afi - sz, fini - sz,
gula - sz, tu - sz, klo - sz,
baga - ż, banda - ż, figla - rz,
je - ż, kalenda - rz, kołnie - rz,
nó - ż, kucha - rz, pieka - rz,
młyna - rz, tale - rz, wą - ż,
pióropu - sz, ry - ż, gara - ż,
maryna - rz, piep - rz, ku - rz
Głoska rz (ż) traci na końcu wyrazu dźwięczność i wypowiada się ją jak sz
Zabawa Mały - duży - logopeda (mama) wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz:
Mały Tomek, duży Toma - sz.
Mały Miłek, duży Miło - sz.
Mały Darek, duży Dariu - sz.
Mały Tymek, duży Tymoteu - sz.
Mały Arek, duży Arkadiu - sz.
Mały Grześ, duży Grzego - rz.
Mały Mati, duży Mateu - sz.
Mały Irek, duży Ireneu - sz.
Mały Tadzio, duży Tadeu - sz.
Mały Kazio, duży Kazimie - rz.
Zabawę można połączyć z wykonywaniem różnych ruchów: przy słowach mały - przysiad, opuszczanie rąk, przy słowach duży - stanie na palcach, unoszenie rąk do góry. Można też złączyć dłonie w pięść i unosić kciuki przy słowach duży i wybrzmiewaniu głoski sz, a opuszczać przy słowach mały. Dziecko może również narysować wybrane osoby - dużą i małą.
Zabawa fabularyzowana Król wiatrów:
Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz, bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.
Zabawa Szumi morze :
Dziecko wybrzmiewając głoskę sz może kreślić linie faliste mazakiem sucho ścieralnym, palcem na tacy z kaszą manną, farbami, itp.
2. W SYLABACH:
Szedł po drodze Szymek
do szkoły się uczyć
i tak wciąż powtarzał:
szu - szu, szo - szo, sza - sza,
szy - szy, sze - sze.
Taki mały Szymek,
co uczyć się chciał.
Szymek może powtarzać różne sylaby, w których sz jest na początku, w środku lub na końcu sylaby, np.sza - asza - asz. Dzieciom łatwiej jest powtarzać ćwiczoną głoskę, gdy jest ona połączona ze spółgłoską, np. szfa, szcha, szka, szla, szła, szma, szna, szpa, szta.
Codziennie można powtarzać inną sylabę, w różnych kombinacjach, np. sza - asz, sza - asza, szpa - aszpa.
Powtarzanie sylab można połączyć z wykonywaniem rytmicznych ruchów naprzemiennych, np. dotykać na zmianę prawą ręką do lewego, a lewą do prawego kolana, ramienia, pięty, ucha, łokciem kolana, dotykać kolejno palcem jednej ręki do palców drugiej ręki. (jedno dotknięcie na jedną sylabę), klaskać na przemian w dłonie (siedząc naprzeciw mamy, kolegi). Ćwiczenia te nie tylko poprawią koordynację ruchową, ale sprawią, że dziecko chętniej będzie powtarzać sylaby, bowiem prawidłową wymowę pomogą utrwalić wielokrotne powtórzenia. Lepiej ćwiczyć krótko, a częściej - koniecznie trzeba uwzględnić możliwości dziecka i dbać o to, aby się nie zniechęciło.
Ci! Sza!
Sza! Sza! Sza! - mówię ja. Szy! Szy! Szy! - mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! - wołam ja. Szy! Szy! Szy! - wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! - śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! - śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! - myślę ja. Szy! Szy! Szy! - myślisz ty.
PIOSENKA I DZIECI (sł. i muz. J. Nowak)
Szu, szu, szu,
szu, szu, szu,
śpiewają dzieci,
szu, szu, szu,
szu, szu, szu,
śpiewam ja sam.
Szo, szo, szo,
szo, szo, szo,
śpiewają dzieci,
szo, szo, szo,
szo, szo, szo,
śpiewam ja sam.
Sza, sza, sza,
sza, sza, sza,
śpiewają dzieci,
sza, sza, sza,
sza, sza, sza,
śpiewam ja sam.
Sze, sze, sze,
sze, sze, sze,
śpiewaja dzieci,
sze, sze, sze,
sze, sze, sze,
śpiewam ja sam.
Szy, szy, szy,
szy, szy, szy,
śpiewaja dzieci,
szy, szy, szy,
szy, szy, szy,
śpiewam ja sam.
Zabawa Jedzie pociąg:
Dziecko naśladuje rękami kręcące się koła, kreśli linie proste (tory) różnej długości i wypowiada sylaby szu, szu, szu (pociąg jedzie do przodu), usz, usz, usz (pociąg jedzie do tyłu.
Zabawa Bębenek:
Logopeda (mama) wypowiada słowa rymowanki, a dziecko pokazuje i mówi sylaby.
Na moim bębenku bardzo pięknie gram.
Tu postukam palcem stuk, stuk, stuk (stuku, stuku, puk).
Tu ręką zakręcę sza, sza, sza
A on odpowiada usz, usz, usz (ruch ręki w przeciwnym kierunku)
Teraz będzie cisza sza, sza, sza (wypowiadanie szeptem z palcem wskazującym na ustach)
Bo już koniec grania sza, sza, sza
Przed snem dziecko może poćwiczyć pokazując na brzuszku. Wtedy pierwszy wers brzmi - ja na moim brzuszku bardzo pięknie gram, a ostatni - bo idę do spania sza, sza, sza.
Literatura:
I. Michalak - Widera, K. Węsierska, Szumiące wierszyki UNIKAT-2, Katowice
E. Morkowska, K. Żmuda - Trzebiatowska, Szedł żuczek do szkoły się uczyć, WSiP, Warszawa2000